Sunday, April 10, 2011

Merapu Tym : Kamen Rider




HENSHIN !!!
Perkataan ni akan selalu didengari oleh mereka-mereka yang memang layan gila cerita Kamen Rider ni.. Siapa yang tak pernah tengok, mungkin akan menganggap cerita ni lebih kepada kebudak-budakan semata-mata, tapi bagi aku, semua cerita Kamen Rider ni ada mesej-mesej tersendiri.. Kalau tak percaya, silalah tengok sendiri cerita ni ek..hehe..

Cuma konsep yang ada dalam Kamen Rider ni kebanyakan hampir sama untuk setiap cerita.. Contohnya macam lelaki yang jadi Kamen Rider ni mestilah berambut panjang.. Kalau nak bertukar, mesti kena ada tali pinggang.. Bila Final Attack ajer, mesti ada melibatkan 'flying kick'..hahaha.. Kalau anda perasan jugak, Kamen Rider ni mesti akan lawan kat tempat yang sama untuk setiap ceritanya.. Tapi yang paling penting ialah motosikalnya lar, kalau tak ada motosikal, bukan Kamen Rider lar namanya.. Uniknya juga cerita Kamen Rider ni an,dia ada trademark tersendiri untuk setiap cerita..=)

Minatnya aku dengan cerita ni sampai aku beli DVD full set dari Kamen Rider Den-O sampai ke Kamen Rider W.. Cuma sekarang menunggu Kamen Rider OOO habis tayang kat Jepun ajer untuk aku beli DVD full set dia.. Aku start tengok Kamen Rider yang baru dari cerita Kamen Rider Ryuki kat ntv7, jadi aku akan story-mory sikit lar dari Kamen Rider Ryuki sampai Kamen Rider OO sekarang..


KAMEN RIDER RYUKI

Setelah sekian lama cerita Kamen Rider menyepi kat stesen tv Malaysia, akhirnya ntv7 siarkan juga cerita Kamen Rider setiap hari ahad, bermula dengan cerita Kamen Rider Ryuki.. Mereka-mereka ni berlawan sesama sendiri, dalam masa yang sama juga ada makhluk-makhluk jahat yang cuba mengganggu mereka.. Disinilah cerita Kamen Rider yang mula start lawan pakai Kad.. Mereka tak berlawan kat dunia sebenar tapi mereka fingting2 kat dalam dunia cermin.. Buat kali pertama juga, ada banyak Kamen Rider dalam 1 cerita.. Semua pun nak menyibuk sama.. Dasyat2..



gambar kelas Kamen Rider Ryuki





Shinji : ini lar heronya... Rambut panjang seperti yang dijangka..



KAMEN RIDER 555

Sebutan untuk Kamen Rider ini ialah Faiz.. Sekali dengar dah macam nama Melayu dah..hahaha.. Konsep cerita ini menggunakan simbol matematik sebagai trademark Kamen Rider dia.. Paling aku suka masa dia nak bertukar, paling style lar.. Cerita ni juga buat aku tak miss dari tengok setiap hari ahad kat bilik tv asrama dulu..




suit Kamen Rider yg paling cantik bagi aku..




Takumi : konfliknya seorang hero, dia lar Kamen Rider, dia juga Makhluk Orphnoch..



KAMEN RIDER BLADE

Kamen Rider Blade ni pula berkonsepkan kad terup.. Daun terup pun ada 4 an,jadi Kamen Ridernya pun ada 4 lar semuanya.. Cerita ni aku tak khatam pun, selalu ajer miss kat ntv7 tu..




Kamen Ridernya..




nama watak lelaki ni Kenzaki



KAMEN RIDER HIBIKI

Ini salah 1 cerita Kamen Rider yang aku tak pernah nak ambil port.. Bagi aku jalan ceritanya sedikit membosankan & dengar kata, mereka ada masalah masa produksi dijalankan.. Entahlah.. Yang aku tau, Kamen Rider ni berkonsepkan muzik dengan budaya tradisional masyarakat Jepun..



dialah drummer terbaik..




nama Kamen Rider ni sempena nama watak lelaki tu,Hibiki...




geng-geng rock kapak..



KAMEN RIDER KABUTO

Kamen Rider ni hampir kepada tema asal Kamen Rider dulu yang berkonsepkan serangga.. Yang dasyatnya Kamen Rider ni ada berapa form entah, form yang 1st macam besar gedabak gila, bila dah tukar form ke2 barulah ringan sikit.. Serupa juga seperti Kamen Rider Ryuki, cerita ni ada banyak Kamen Rider dalam 1 cerita..



semua tak nak kalah muka keluar poster..




lelaki Tendou yang 'bekerja' untuk mengalahkan Makhluk Worm..



KAMEN RIDER DEN-O

Start dari cerita ni lar aku ada full set DVD.. Bagi aku, aku suka gila watak-watak dalam cerita ni, semua kelakar-kelakar.. Cerita ni juga lebih kepada komedi, so tak hairanlah Kamen Rider ni paling laris sampai hampir setiap cerita Kamen Rider seterusnya, Kamen Rider Den-O ni masih ada.. Cuma sampai sekarang aku x tak berapa faham jalan cerita dia dengan lebih spesifik.. Konsep keretapi & pengembaraan masa digunakan dalam cerita ni.. Masa nak bertukar pun dah macam guna touch n go dah.. Dalam cerita ni juga, Makhluk Imagin yang akan bertukar menjadi Kamen Rider untuk lawan spesis dia sendiri..



Setiap form untuk setiap Makhluk Imagin yang bertukar..




badan Ryotaro ni lar yang selalu jadi mangsa kena rasuk..




geng-geng Makhluk Imagin yang baik-baik dan SENGAL!



KAMEN RIDER KIVA

Aku paling suka plot cerita Kamen Rider ni dari antara Kamen Rider yang ada buat masa ni.. Plot dia gila bijak sampai ada keseinambungan untuk 2 timeline masa antara tahun 1986 dengan 2008.. Konsep untuk Kamen Rider ni ialah Dracula atau Vampire.. Dalam cerita ni juga kita akan selalu dengar alunan biola yang dimainkan oleh hero Kamen Rider Kiva ni.. Bukan sahaja plot dia best, tapi Final Form Kamen Rider ni yang paling cantik bagi aku.. Kalau tak silap aku, dalam banyak-banyak Kamen Rider, Kamen Rider ni ajer yang guna motor Harley..



posing mesti maut punya..




timeline antara Kurenai Otoya (bapak) & Kurenai Wataru (anak)



KAMEN RIDER DECADE

Untuk cerita Kamen Rider ni,dia sebenarnya khas untuk menyambut ulang tahun ke-10 Kamen Rider di era Heisei.. Jadi jalan ceritanya tak berapa nak menonjol sangat bagi aku.. Macam semata-mata untuk memperkenalkan semula Kamen Rider yang ada dulu.. Tapi masih boleh layan..



Kamen Rider era Heisei start dari Kamen Rider Kuuga..




mat rempit jalanan..




Tsukasa dah nak HENSHIN!!!



KAMEN RIDER W

Cara sebutan 'W' lebih kepada 'Double' sahaja.. Ramai yang beranggapan ni Kamen Rider gay..haha.. Silap ler.. Mereka member ajer, dah macam adik-bradik dah.. Satu-satunya Kamen Rider yang dari 2 orang jadi 1.. Separuh-separuh pula 2.. Rupa Kamen Ridernya kurang sikit lar sebab nak main separuh-separuh pula an.. Pendrive jadi Kamen Rider ni punya konsep.. Kalau nak jadi ajer mesti guna pendrive.. Pada asalnya cerita ni sedikit membosankan aku sebab ala-ala detektif dulu-dulu, tapi dah lama-lama tengok, makin best pula jadinya.. Aku paling suka dengar lagu opening dia, antara lagu paling best lar dalam cerita Kamen Rider..



Brader Separuh...




Philip dengan Shotaro..



KAMEN RIDER OOO

Ini Kamen Rider paling latest sekali.. Still running dekat Jepun setiap hari Ahad pukul 8pagi.. giler awal an?Sebutan simple dia O's.. Sama macam sebutan nama Kamen Rider Faiz tu lar.. Cerita ni berkonsepkan token atau medal untuk bertukar dan sebagainya.. Motor dia juga macam cantik lar sebab dari mesin air jadi motor.. Gila pelik.. Just masukkan token ajer kat mesin air tu, terus jadi motor.. Masa nak bertukar juga dia ikut warna token tu,kalau token tu merah kuning hijau,jadi kepala dia akan jadi warna merah, badan dia warna kuning & kaki dia warna hijau..



Tajuk dia...




dah macam lampu trafik light pun ada..




mesti bergaya dibawah cahaya lampu




anda semua nak air tak?




motor hasil dari mesin air tadi..




Eiji yang bawa spender ajer pergi travel..



p/s : dulu time aku kecik2 seram dowh tengok Bajak Hitam, cam cerita hantu rasanya...



11 kritikan membina:

Kimaizura said...

lolz...xnk panjang plak entry ko kali ni..
dari zaman dolu dolu kalo tim pok cik mudo pn ko bgtau.. :P

Anonymous said...

gak ngerti aq baca blogmu krn kebanyakan bahasa gaul

HeiYzZ RoSLaN said...

maaf sangat2..sebab semuanya dalam short form..=)

kindergartenlibrary said...

wah ..peminat fanatik betul ~

HeiYzZ RoSLaN said...

mmg minat btul citer2 japang ni..=P

mykhalis said...

hahah..ada jugak member..ingatkan member khalis masa kat UTM dulu je minat kamen riders.. nnt kalau wat kuiz ni takleh la tanya pasal kamen riders.. sbb heiyzz dah terer..

HeiYzZ RoSLaN said...

eh..mn bole cam2..kena tanya jugak ler.haha..

Anonymous said...

respect lu.. skg tgh tggu kamen rider the movie (lets go kamen rider!)

HeiYzZ RoSLaN said...

memang kita ni hantu kamen rider ek..haha..

AMmar said...

terima kasih atas perkongsian...

sKePtikaL said...

Kamen rider drive xde motor mcmana yerk?

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Powered by Blogger | Printable Coupons